דמי מזונות ב-2023

גירושין הוא מצב שכיח למדי בימינו. על-פי סטטיסטיקות עדכניות כשליש מבין הזוגות הנשואים מחליטים בשלב כזה או אחר על פרידה ועל יציאה לדרך חדשה. באופן טבעי לפן הכלכלי יש משקל נכבד ביכולת לפתוח פרק חדש בחיים, ולכן דמי המזונות, כלומר הסכום המשולם מדי חודש, הם נושא מרכזי בכל הסכם גירושין.

השפעת המשמורת על גובה המזונות

באופן עקרוני המטרה של הסכם הגירושין היא איזון משאבים בין שני בני הזוג, כך ששניהם יוכלו להתנהל עם מינימום מגבלות כלכליות. מרכיב אחד באיזון המשאבים הוא החלוקה השוויונית של הנכסים המשותפים, והמרכיב השני הוא חישוב המזונות. בהתאם אחד הפרמטרים בחישוב המזונות הוא סוג המשמורת. כשנקבעים זמני שהות שווים, כלומר הילד או הילדים מבלים מחצית מזמנם עם האם ומחצית מזמנם עם האב, בתי המשפט נוטים להפחית למינימום את המזונות ואף לבטלם כליל (ובפרט במצב שבו הכנסות האם דומות להכנסות האב).

לעומת זאת, כשאחד ההורים מתפקד כמשמורן ראשי, וההורה השני אחראי על הילדים יום או יומיים בשבוע בלבד, סביר להניח שייפסקו מזונות.

מספר הילדים וגילאיהם

על-פי חוק, יש לשלם מזונות לילדים עד גיל 18, ובחלק מהמקרים גם במהלך שירות צבאי ו/או לאומי (אם כי בסכום מופחת). הסטנדרט עבור ילד עד גיל 6 הוא כ-1,200 ש"ח בחודש, אבל חשוב להדגיש כי הסכום עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות. כמו כן כשיש מספר ילדים המזונות יהיו כמובן גבוהים יותר, אבל התשלום עבור הילד השני נמוך מהמזונות עבור הילד הראשון, ובאופן דומה התשלום עבור הילד השלישי נמוך מהסכום המשולם עבור הילד השני.

כך למשל מבחינת ההשתתפות בדמי שכירת דירה, עבור ילד אחד ישולם סך של 30% משכר הדירה, כשיש שני ילדים – 40%, ובמקרים שבהם יש 3 ילדים, שיעור ההשתתפות יהיה 50%.

חובת ההוכחה

במקרים שבהם יש נסיבות ספציפיות המצדיקות דמי מזונות גבוהים מהסטנדרט המקובל (או נמוכים יותר), מומלץ להיעזר בעו"ד גירושין עם ניסיון – מפני שבית המשפט מצפה לנימוקים משכנעים והוכחות. באופן דומה גם בקשה להעלאת/הפחתת מזונות שכבר נקבעו מומלץ להגיש אך ורק בעזרת עורכי דין מיומנים מאוד. גירושין, ובפרט מזונות, הם אחד מתחומי המומחיות של משרד עוה"ד בטש רוטנברג.

למאמרים נוספים באותו תחום

באילו מקרים מטפל עורך דין ירושה?

מוות במשפחה הוא תמיד, או לפחות כמעט תמיד, אירוע מטלטל. בלא מעט מקרים מתווסף לקושי להתמודד עם האובדן קושי נוסף - חילוקי דעות סביב הירושה. חשוב לזכור שלבני משפחה שונים אינטרסים שונים, וכשישנו חשש או חשד שהצוואה לא משקפת באמת את רצונו של הנפטר, מומלץ לפנות באופן מידי אל עורך...

המשך קריאה
עורך דין ידועים בציבור עלולים לשלם מחיר יקר?

במציאות שבה יותר ויותר זוגות מוותרים על שירותי הרבנות ומחליטים פשוט לחיות יחד, בלי חתונה פורמלית, הולך ומתחזק המעמד של 'ידועים בציבור'. מעמד זה מקנה הן זכויות והן חובות, וכדי לא לשלם מחיר יקר עקב חוסר ידיעה, כדאי תמיד להתייעץ עם עורך דין מנוסה לפני כל צעד חשוב. עוד המלצה...

המשך קריאה