עורך דין ידועים בציבור עלולים לשלם מחיר יקר?

במציאות שבה יותר ויותר זוגות מוותרים על שירותי הרבנות ומחליטים פשוט לחיות יחד, בלי חתונה פורמלית, הולך ומתחזק המעמד של 'ידועים בציבור'. מעמד זה מקנה הן זכויות והן חובות, וכדי לא לשלם מחיר יקר עקב חוסר ידיעה, כדאי תמיד להתייעץ עם עורך דין מנוסה לפני כל צעד חשוב. עוד המלצה היא לחתום מיד כשהיחסים מתחילים להתהדק על הסכם ממון.

חלוקת הרכוש, כולל כזה שנצבר לפני הזוגיות

העיקרון המרכזי של חוק יחסי ממון בין בני זוג, שחל על כל הזוגות שהתחתנו החל מ-1974, חל גם על זוגות המוגדרים כידועים בציבור – כשתנאי אחד לכך הוא קיומם של חיי משפחה ותנאי שני הוא משק בית משותף. בהתאם, במקרה של פרידה, יתבצע הסדר איזון משאבים שמחייב את בני הזוג לחלוק את הרכוש שצברו במהלך החיים המשותפים באופן שוויוני, 50-50. למעשה, גם נכסים שצבר כל אחד מבני הזוג עוד לפני ההיכרות עשויים להיכלל בהסדר, וזאת אם הוכחה כוונת שיתוף (למשל העברת שכר דירה על נכס בבעלות אחד מבני הזוג בלבד לחשבון בנק משותף). התוצאה עלולה להיות נזק כספי, והדרך היחידה למנוע אותו היא הסכם ממון (בדיוק כמו הסכם ממון לפני נישואין, כשלקיומה או אי קיומה של חתונה אין משמעות מבחינה זו).

זכויות ילדים מקשר קודם

בחלק לא מבוטל מהמקרים זוגות ידועים בציבור הם מי שנמצאים בפרק ב', כלומר גרושים וגרושות שבחרו לא להתחתן בפעם השנייה אבל כן לחיות ביחד. במצב כזה יש בדרך כלל בתמונה גם ילדים מהקשר הקודם, ורצון שלא לקפח את הזכויות שלהם. בפרט חשוב לוודא שבמקרה של מוות חלילה, הילדים שאינם של בן/בת הזוג הנוכחיים יזכו לחלק הוגן בירושה. בהתאם מומלץ לערוך צוואה מסודרת (בתקווה כמובן שייעשה בה שימוש רק בעוד שנים רבות מאוד). האיזון העדין בין כל הדמויות המשמעותיות בחיים מחייב קבלת עזרה מעורך דין או עורכת דין עם ניסיון רב בייעוץ לידועים בציבור.

במשרד עוה"ד בטש רוטנברג כבר סייעו לזוגות רבים שלא התחתנו באופן פורמלי, הן לטובת ניהול הקשר השוטף ללא קונפליקטים מיותרים ועל בסיס הסכם חיים משותפים מדויק, והן בפתרון קונפליקטים באמצעים משפטיים כגון הסכם ממון או צוואה.

למאמרים נוספים באותו תחום

באילו מקרים מטפל עורך דין ירושה?

מוות במשפחה הוא תמיד, או לפחות כמעט תמיד, אירוע מטלטל. בלא מעט מקרים מתווסף לקושי להתמודד עם האובדן קושי נוסף - חילוקי דעות סביב הירושה. חשוב לזכור שלבני משפחה שונים אינטרסים שונים, וכשישנו חשש או חשד שהצוואה לא משקפת באמת את רצונו של הנפטר, מומלץ לפנות באופן מידי אל עורך...

המשך קריאה
הליך גישור

העומס הרב במערכת המשפט גורם לכך שהליכי גירושין שדרושה בהם התערבות חיצונית, כלומר כשבני הזוג חלוקים בדעותיהם לגבי סוגיות כמו זמני השהות (מה שכונה בעבר 'הסדרי ראיה'), גובה המזונות, אופן חינוך הילדים, חלוקת הרכוש המשותף ועוד, יימשכו זמן רב מאוד. כל עוד ההליך נמשך, קשה עד בלתי אפשרי להתחיל באמת...

המשך קריאה