באילו מקרים מטפל עורך דין ירושה?

מוות במשפחה הוא תמיד, או לפחות כמעט תמיד, אירוע מטלטל. בלא מעט מקרים מתווסף לקושי להתמודד עם האובדן קושי נוסף – חילוקי דעות סביב הירושה. חשוב לזכור שלבני משפחה שונים אינטרסים שונים, וכשישנו חשש או חשד שהצוואה לא משקפת באמת את רצונו של הנפטר, מומלץ לפנות באופן מידי אל עורך דין או עורכת דין שתחום ההתמחות שלהם הוא צוואות וירושות.

התנגדות לקיום צוואה

אחת הפעולות המשמעותיות ביותר שעשוי להמליץ עליה עו"ד צוואה – כלומר עו"ד שתחום ההתמחות שלו הוא צוואות – היא הגשת התנגדות לצו קיום צוואה. שימו לב: יש להגיש את הבקשה הזו תוך 14 ימים לכל היותר ממועד פרסום ההודעה על הגשת הבקשה למתן צו קיום צוואה. אם הצו כבר ניתן, תוגש בקשה אחרת – לביטול צו קיום הצוואה.

העילות האפשריות לאי מימוש צוואה הן פורמליות ומהותיות. עילה פורמלית היא פגם שנפל באופן מילוי הצוואה כך שהיא לא עומדת בדרישות החוק. פגמים מהותיים יכולים להיות השפעה לא הוגנת על עורך הצוואה (לרבות איומים, תרמית ועוד), מעורבות פסולה של אדם אחר בעריכתה של הצוואה, וגם מצב שבו הצוואה כוללת הוראות שאינן מוסריות.

הסכם חלוקת עיזבון

במקרים אחרים ישנה הסכמה בין היורשים כי הצוואה אינה הטובה ביותר האפשרית, והם מעוניינים לשנות את אופן חלוקת העיזבון. הדרך לכך עוברת בהסכם בין היורשים – לגבי כלל הנכסים המוזכרים בצוואה או חלקם בלבד. כדאי לדעת כי לפי סעיף 122 בחוק הירושה, אין חובת קבלת אישור מבית משפט להסכם אם כל היורשים חתומים עליו. יחד עם זאת, הסכם שמאושר כפסק דין ע"י בית משפט קשה הרבה יותר לבטל בהמשך. עורכי דין מומחים לצוואות וירושות אמונים על גיבוש הסכמים שמבטיחים את האינטרסים השונים של כל היורשים, תוך התייחסות מעמיקה לסוגיות רלוונטיות נוספות (למשל היבטי מיסוי – בחלק מהמקרים מטרת הסכם חלוקת העיזבון היא צמצום חבות המס של היורשים).

משרד עוה"ד בטש רוטנברג הוא אחד המובילים בתחום דיני המשפחה, זאת לפי דירוגים עדכניים של חברת דן אנד ברדסטריט וכן חברת BDI. את המשרד מובילים עורכת הדין מאיה רוטנברג ועורך הדין בן בטש, שמקפידים על זמינות גבוהה, שקיפות מלאה ויחס אישי לכל לקוח ולקוחה.

למאמרים נוספים באותו תחום

עורך דין ידועים בציבור עלולים לשלם מחיר יקר?

במציאות שבה יותר ויותר זוגות מוותרים על שירותי הרבנות ומחליטים פשוט לחיות יחד, בלי חתונה פורמלית, הולך ומתחזק המעמד של 'ידועים בציבור'. מעמד זה מקנה הן זכויות והן חובות, וכדי לא לשלם מחיר יקר עקב חוסר ידיעה, כדאי תמיד להתייעץ עם עורך דין מנוסה לפני כל צעד חשוב. עוד המלצה...

המשך קריאה
הליך גישור

העומס הרב במערכת המשפט גורם לכך שהליכי גירושין שדרושה בהם התערבות חיצונית, כלומר כשבני הזוג חלוקים בדעותיהם לגבי סוגיות כמו זמני השהות (מה שכונה בעבר 'הסדרי ראיה'), גובה המזונות, אופן חינוך הילדים, חלוקת הרכוש המשותף ועוד, יימשכו זמן רב מאוד. כל עוד ההליך נמשך, קשה עד בלתי אפשרי להתחיל באמת...

המשך קריאה