כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית

איך ניתן לדעת במשך כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית?

אם זומנתם לחקירה אתם בוודאי כבר יודעים שמדובר בחוויה לא נעימה, עוד מבלי שהשתתפתם בה. התיוג כנחקרים הוא לא סימפטי כשלעצמו, ונלוות לו חוויות לא רגילות שאדם מן השורה לא נפגש בהן דבר יום ביומו. אחת השאלות היא, אם כן, עד כמה יכולה החקירה להימשך? כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית? התשובה לשאלה זו משתנה ממקרה למקרה על פיו נסיבותיו ותנאיו השונים והיחודיים לו. כדי להמחיש את העניין נביא כמה דוגמאות:

  • כך, למשל, תימשך החקירה המשטרתית זמן מועט יחסית אם תצליח המשטרה להשיג הודאה בקלות ובמהירות. במקרה כזה בדרך כלל שיתוף הפעולה עם המשטרה נמשך והנחקר משתף את החוקרים בפרטים הרלוונטיים לגבי העבירה או האירוע בגינם הוא נחקר והדברים שיאמר ישמשו נגדו בבית המשפט.
  • במקרים קיצוניים אחרים מחליטה המשטרה להפסיק את החקירה ולא להמשיך בפעולות החקירה בנושא מסיבות כאלו או אחרות. לכן, קשה ובלתי אפשרי לקבוע מראש כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית כזו או אחרת. כאמור, בכל מקרה עשויים הדברים להתפתח באופן שונה.
  • במקרים בהם העניינים מתפתחים בדיוק לכיוון השני, והנחקר מחליט להקשות על החוקרים ולשמור על זכות השתיקה או למסור מידע חלקי או בנוגע רק לחלק מהשאלות אותן שואלים אותו החוקרים, טבעי לצפות כי החקירה המשטרתית תימשך זמן רב יותר מהמקרים הקודמים שהוצגו.
  • במהלך החקירה עשויים אף לצוץ חשדות בנוגע לביצוען של עבירות נוספות מעבר לעבירה נשוא החקירה המקורית וכך החקירה עשויה להתארך. נוסף על כך, פעלת חקירה לא תמיד נעשית במרחב סטרילי. לעיתים, במיוחד במקרים בהם נחקרת פעילות עבריינית המקושרת לארגוני פשיעה, ניתן לצפות כי ייעשו פעולות לשיבוש הליכי חקירה ומשפט כך שהחקירה צפויה להתארך עוד יותר.

בכל זאת, האם יש כללים כלשהם לגבי משך זמן החקירה?

לפעולת החקירה הקלאסית, התשאול בחדר החקירות, ישנן הגבלות. אם המשטרה חוקרת אתכם תחת אזהרה אתם יכולים להיות מעוכבים לחקירה עד 3 שעות בנסיבות רגילות ובנסיבות מיוחדות עד 6 שעות. כלומר, אם למשטרה אין חשד סביר לביצוע איזו עבירה על ידכם אתם צפויים להשתחרר עד 3 שעות מתחילת החקירה.

ככל הנוגע למשך הליכי החקירה המשטרתית בתיק בכללותם, המדיניות היא שיש לסיים חקירה על עבירה מסוג חטא עד שישה חודשים מהיום בו נעשה החשוד ל'חשוד' במשטרה. בעבירות מסוג עוון יש לסיים את החקירה עד שנה ובעבירות מסוג פשע עד 18 חודשים. אם החשוד הוא קטין יש לסיים את החקירה עד שמונה חודשים מביצוע העבירה.

יש לזכור כי לחוקרים במשטרה אסור למנוע מכם את הגישה ליעוץ משפטי עם עורך דין פלילי מוסמך שיכול לעזור לכם להתמודד עם החקירה והתיק הפלילי בכלל. בנוסף, אסור להם לעכב אתכם לחקירה מעבר לזמן המותר בחוק, אסור להם לפגוע בכם בצורה כזו או אחרת (פיזית, או לחץ מילולי בלתי סביר כמו איומים וכדומה).

מה לא לעשות במהלך החקירה?

על אף העובדה שהליך החקירה הוא קשה ולא נעים, חשוב ביותר לשמור על כמה כללים פשוטים כדי למנוע את המצב מלהפוך לחמור יותר. ראשית, חשוב לענות לשאלות החוקרים בצורה מכובדת. לא להתחצף ולא לפגוע בכבודם.

שנית, אין להתנשא על החוקרים ולהביע תחושת עליונות עליהם. שלישית, יש לזכור, ולאורך כל התשאול, כי הסיכויים שהנאמר בחדר החקירות מוקלט הם גבוהים. לכן הימנעו מאיומים מצד אחד, וממסירת פרטים מפלילים או מחשידים לאף גורם במהלך השהות בחדר.

הימנעו מהשמדת ראיות, גם אם הן עלולות להפליל אתכם. השמדת ראיות עלולה להחמיר מאוד את המצב. לבסוף, כל שאלה או שיחה אודות השאלות שנשאלת במהלך החקירה יש להפנות אך ורק לעורך הדין שמייצג אותך.

דרך ההתנהלות הנכונה במהלך החקירה היא 'כבדהו וחשדהו'. יש לדבר ולהתנהג אל החוקרים והשוטרים בצורה מכובדת. אם בחרתם לדבר יש לומר עובדות נכונות – לא להמציא, לא לנחש וודאי שלא לשקר במהלך החקירה. גם אם אתם מרגישים שהחקירה מתארכת ואתם מאבדים את הסבלנות אין לנהוג בדרכים אלו. זכרו – התיק הפלילי שלכם תלוי בחקירה הזו ועליכם לשמור על המצב מהדרדרות.

לאחר סיום החקירה המשטרתית

כאמור, התשאול שעברת בחדרי החקירה של המשטרה הוא רק חלק בשרשרת הפעולות שעושה המשטרה כדי לפענח עבירה שהיא חושדת שנעשתה. המשטרה לא יכולה להעמיד לדין ללא הוכחה מעל לספק סביר של ביצוע העבירה ולכן היא עושה כל כך הרבה פעולות כדי להוכיח אותה.

לאחר העברת חומר הראיות שאספה המשטרה היא מעבירה את החומר לתביעה המשטרתית או לפרקליטות, בהתאם לסוג ולחומרת העבירה, ובמידה והראיות מספקות הן רשאיות להגיש כתב אישום. במקביל להתרחשות הזו, תיקים מסוימים עשויים להיסגר מבלי שהחקירה בעניינם תימשך, וזאת מפאת חוסר עניין לציבור, היעדר ראיות מספקות, חוסר אשמה, או סגירת התיק במסלול של הסדרים מותנים כמו עסקת טיעון.

 לסיכומו של דבר

חקירה במשטרה היא איננה אירוע נעים, בין אם מדובר בחקירת חשוד ובין אם מדובר בחקירה כעד. כדי להצליח ולהוביל את הנחקר למסור הודאה ופרטים על האירוע אותו המשטרה חוקרת היא מפעילה כלפיו אמצעים שגורמים לו ללחצים נפשיים ופסיכולוגיים וכך 'דוחקת אותו לפינה' עד שיספר את מה שהחוקרים רוצים לדעת. דברים שנאמרים על ידי הנחקר בחקירתו עשויים לשמש כנגדו ולטוות את אופן הפעולה של רשויות האכיפה והשיפוט בהמשך התיק, כלפי הנחקר כלפי חשודים אחרים. מלבד החשיבות הגדולה שבשמירה על התנהגות נכונה לאורך כל החקירה כדי לשמור על האינטרסים שלכם, חשוב גם לזכור כל הזמן שמועד סיום החקירה לא ידוע בוודאות ויש לשמור לעל אורך רוח ואיפוק עד סוף התהליך. אצלנו במשרד עורכי – דין בטש רוטנברג עוסקים בתחומים משפטיים רבים ומגוונים, וביניהם גם בתחום הדין הפלילי. במידה והמשטרה זימנה אתכם לחקירה במשטרה מומלץ לפנות אלינו עוד היום ולא לנסות להתמודד לבד עם התהליך תוך לקיחת סיכונים משפטיים מיותרים שעלולים לשאת תוצאות משמעותיות לעתידכם ולחירותכם. נשמח מאוד לעמוד לשירותכם ולהעניק לכם את הייעוץ המקצועי והאיכותי שאנחנו יודעים לתת. לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו במספר הטלפון – 054-4705733 או באתר האינטרנט

למאמרים נוספים באותו תחום

מעשה מגונה בפומבי – מה זה ואיך מתמודדים עם זה?

בעולם של היום, אנו לצערנו שומעים כל העת סיפורים עגומים של תקיפות מיניות, הטרדות מיניות, וניצול מיני כזה או אחר. סיפורים שכאלה עשויים לצוץ בכל מקום, ובכל זמן – בידי אדם שנחשב לחבר, בידי מורה, מחנך, מנהל או כל גורם חינוכי אחר, בידי יועץ סוציאלי או מטפל פסיכולוגי, בידי כהן...

המשך קריאה
מה זה מעשה מגונה?

פעמים רבות מדי בחיינו אנו נתקלים במושג "מעשה מגונה", בחדשות, בעיתון, בפרשיות אקטואליות כאלה ואחרות שמביאות לפיצוץ תקשורתי אודות אדם ידוע שביצע מעשים אלה. כולנו יודעים לקשר את הביטוי לעבירות מין ולמשפט הפלילי – אך כמה אנחנו באמת יודעים על העבירה הפלילית הזו? כמה אנו מבינים את גודל השלכותיה ואת...

המשך קריאה