מעשה מגונה בפומבי – מה זה ואיך מתמודדים עם זה?

בעולם של היום, אנו לצערנו שומעים כל העת סיפורים עגומים של תקיפות מיניות, הטרדות מיניות, וניצול מיני כזה או אחר. סיפורים שכאלה עשויים לצוץ בכל מקום, ובכל זמן – בידי אדם שנחשב לחבר, בידי מורה, מחנך, מנהל או כל גורם חינוכי אחר, בידי יועץ סוציאלי או מטפל פסיכולוגי, בידי כהן דת כזה או אחר, במקום העבודה, ואפילו בידי קרוב או רחוק משפחה, שפוגע במקום שצריך להיות המגונן והבטוח ביותר.

בחדשות ובעיתונים, בטלוויזיה ובתחקירים, אנו צופים בסיקורים של עבירות מין שונות ומשונות, לפעמים בידי אנשים קרובים ביותר, תוך ניצול של יחסים קרובים, אשר עשויים להוות אינדיקציה חזקה להשפעה וכפייה מצד התוקף.

עבירת מין נפוצה ביותר היא מעשה מגונה בפומבי. עבירה זו מתבססת על עבירת מעשה מגונה, והיא למעשה מהווה מקרה פרטי שלה. עבירת מעשה מגונה היא עבירה פלילית בה אדם מבצע מעשה בעל אופי מיני, לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים. בסעיף החוק הרלוונטי מפורטות נסיבות מחמירות, שמהדהדות אף יותר את הפסול המוסרי שבהתנהגות, וגוררות כתוצאה מכך עונש כבד יותר.

 

מה החוק שאוסר על מעשה מגונה בפומבי?

מעשה מגונה בפומבי משתייך למשפחת עבירות המין, המעוגנות בחוק העונשין, תשל"ז – 1977. עבירת המעשה המגונה בפומבי ממוקמת בסעיף 349 לחוק, והיא מפרטת את היסוד העובדתי ואת היסוד הנפשי הנדרשים שניהם להתקיים לצורך שכלול העבירה המדוברת.

כאשר מדברים על יסוד עובדתי ועל יסוד נפשי – הכוונה היא לחלוקה המקובלת של העבירות הפליליות, אשר לצורך הרשעה בהן, יש להוכיח את שני היסודות. היסוד העובדתי מורכב משלושה רכיבים, והם התנהגות, נסיבות ותוצאה.

חשוב לדעת שהתוצאה לא תמיד נדרשת בהכרח, מכיוון שישנן עבירות הנחשבות ל"עבירות התנהגות", בהן רק עצם ההתנהגות כשלעצמה מספיקה כדי לגבש את המסד העובדתי של העבירה, ואין צורך להוכיח תוצאה או נזק כלשהו. חשבו למשל על עבירת התקיפה. לא נדרשת תוצאה או נזק שנגרם למותקף, אלא די בכך שהעבריין קיים את מעשה התקיפה כדי להאשים אותו בכך.

בעבירת מעשה מגונה בפומבי, מבחינת היסוד העובדתי הנדרש, המעשה הנדרש מצד העבריין הוא ביצוע מעשה מגונה בפומבי. הנסיבות הנדרשות הן שהמעשה הזה ייעשה בפני אדם אחר ושלא בהסכמתו. דוגמא לכך היא אוננות בפומבי, כאשר אנשים אחרים ועוברי אורח צופים במתרחש בעל כרחם, בלי שהסכימו לכך. כפי שציינו, אין תוצאה נדרשת בעבירה זו.

מעשה נוסף שנכנס לגדרי העבירה, הוא מעשה מגונה בפומבי לאו דווקא לעיני כל, אלא בכל מקום שהוא תוך שאותו אדם מנצל יחסי מרות, תלות, השגחה, חינוך או שירות. העונש על עבירה זו הוא שנת מאסר, ובמידה שהמעשה נעשה בפני אדם קטין שגילו מתחת ל-16, העונש יוחמר וישולש, ויעמוד על כ-3 שנות מאסר.

לעניין היסוד הנפשי, נדרש שהמעשה ייעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים – אך בהסתכלות על הפסיקה הרלוונטית, ניתן לזהות מגמה שמקלה בדרישת ההוכחה של היסוד הנפשי, מכיוון שזו קשה מאוד להוכחה. לכן, פעמים רבות היסוד הנפשי יהיה מסקנה הגיונית, אינטואיטיבית ומתבקשת מאופיו וטיבו של המעשה שנעשה.

 

מה נחשב למקום פומבי לפי הגדרת העבירה?

כפי שציינו, מעשה מגונה בפומבי הוא מקרה פרטי של מעשה מגונה. מעשה מגונה נעשה ככלל במקום פרטי, כמו חדר או דירה. ברגע שאנשים נוספים עלולים להיכנס, יתאפשר המעבר לעבירת המעשה המגונה בפומבי.

חוק העונשין קובע שמקום ציבורי יכול להיות כל מקום שיש לציבור רשות או זכות לגשת אליו. ישנו פירוט מסוים הכולל מקומות כמו: בניין, דרך, מקום או אמצעי תעבורה (כמו אוטובוס, רכבת וכדומה). בנוסף, אין משמעות לשאלה האם נדרש תשלום בכדי להיכנס לאותו מקום, או שכל אדם יכול להיכנס אליו באופן חופשי – מכיוון שאנו מניחים שגם למקום שדורש כניסה בתשלום עדיין יגיעו אנשים, על אף שמדובר במסננת מסוימת לכמות האנשים.

דרישה נוספת למקום פומבי היא שרשות הגישה של הציבור אליו תהיה אפשרית באותו זמן. כלומר, אם לדוגמא העבריין הוא בעל חנות או מוזיאון, ונועל אותם כך שאין אליהם גישה ציבורית – המקום כבר לא נחשב פומבי.

 

חשיבות המודעות וההיכרות עם עבירות מין

כפי שציינו בהתחלה, בעולם של היום, צצים סיפורים על עבירות מין חדשות לבקרים, והסיבה לכך איננה בגלל שישנו ריבוי בתוקפים או מטרידים מיניים – אלא בגלל שהמודעות לנושא הולכת וגוברת, תופסת תאוצה ואף מקבלת ביטוי של ממש בחקיקה, בפסיקה ובתנועות הקוראות לשינוי.

תנועת MeToo למשל, הינה תנועה חברתית אשר קוראת לנפגעות ולנפגעים מינית להשמיע את קולם, לדעת שהם לא לבד, ולקבל את האומץ הדרוש כדי להתלונן ולהשיג צדק מול התוקף שלהם – גם בשביל עצמם, וגם עבור החברה כולה, תוך צמצום ואף מיגור של התופעה.

עבירות מין פעמים רבות עומדות על הגבול, בחלק האפור, המטושטש, הלא ברור. אדם יכול לחוות פגיעה מינית, ולא להבין, לעכל או לפרש את החוויה הזו באופן נכון. הוא עלול לחשוב שהוא אשם, או בכלל ששום דבר לא קרה, ומדובר באינטראקציה פיזית נורמלית לחלוטין.

חשוב שנכיר ונהיה מודעים לעבירות המין השונות הקיימות, וזאת בדיוק בגלל הקושי בזיהוי ובעיכול, קושי שמתעצם נוכח העובדה שפגיעות מיניות רבות מתרחשות בין אנשים קרובים, במשפחה, במעגל החברים, ואפילו בין בני זוג – וברגע שאדם קרוב אלינו מבצע פעולה שכזו, אנו עלולים למצוא אותה מבלבלת ולא ברורה, ולא להצליח לקרוא בין השורות, או שמא לראות את הברור מאליו – שהתרחשה כאן עבירה מינית כלפינו, מעשה פסול מוסרית וחוקית, שיש לטפל בו, לדווח עליו ולמגר אותו.

 

לסיכומו של דבר

המודעות לעבירות המין על כל סוגיהן הולכת וגוברת בזמן האחרון. לכן, עלינו להיות זהירים, לפקוח עיניים ולהיות מודעים ורגישים לזיהוי עבירה שכזו, אם היא מתבצעת בנו, בקרובינו, או אפילו אם היא מתרחשת לנגד עינינו, כמו מעשה מגונה בפומבי.

עבירות מיניות שכאלה מותירות חותם ומעין "צלקת נפשית", כמובן בהתאמה לחומרת המעשה שנעשה, ואם הוא היה מופנה כלפינו ישירות, או שרק היינו עדים לו. בדיוק בגלל זה, עולם המשפט מבקש להגן על החברה מפני פגיעות שכאלה, מפני ניצול מיני, הטרדה מינית, תקיפה מינית, וכל המשתמע מכך.

לכן, חשוב שתדעו שאם חוויתם או הופנתה כלפיכם עבירה של מעשה מגונה בפומבי – יש לכם מה לעשות, ויש למי לפנות!

משרד עורכי הדין בטש רוטנברג הינו משרד חוצה תחומים, העוסק בין השאר גם במשפט פלילי. המשרד פועל כבר למעלה מ-20 שנים, ועומדות לזכותו הצלחות מרובות בתיקים בכל הנושאים, בין אם מורכבים יותר ובין אם מורכבים פחות. אנו כמשרד פועלים ואמונים על טובת לקוחותינו, ועל הענקת שירות מסור, אמין, שקוף ורגיש – ובמיוחד כאשר מדובר בעניינים פליליים, ובעניינים הקשורים לעבירות מין, שהם מטבעם רגישים יותר.

משרדנו יעמוד לשירותכם בכל פנייה, ואנו מבטיחים לכם שאצלנו תקבלו ניסיון וידע משפטי רב, היכרות מעמיקה עם הנושאים השונים ושירות אישי ומסור. משרד עורכי דין בטש רוטנברג יילחם עבורכם למען הצלחת התיק שלכם, והגעה לניצחון הנכסף.

למאמרים נוספים באותו תחום

מה זה מעשה מגונה?

פעמים רבות מדי בחיינו אנו נתקלים במושג "מעשה מגונה", בחדשות, בעיתון, בפרשיות אקטואליות כאלה ואחרות שמביאות לפיצוץ תקשורתי אודות אדם ידוע שביצע מעשים אלה. כולנו יודעים לקשר את הביטוי לעבירות מין ולמשפט הפלילי – אך כמה אנחנו באמת יודעים על העבירה הפלילית הזו? כמה אנו מבינים את גודל השלכותיה ואת...

המשך קריאה
כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית

איך ניתן לדעת במשך כמה זמן נמשכת חקירה משטרתית? אם זומנתם לחקירה אתם בוודאי כבר יודעים שמדובר בחוויה לא נעימה, עוד מבלי שהשתתפתם בה. התיוג כנחקרים הוא לא סימפטי כשלעצמו, ונלוות לו חוויות לא רגילות שאדם מן השורה לא נפגש בהן דבר יום ביומו. אחת השאלות היא, אם כן, עד כמה...

המשך קריאה